implementatie zwaartepunt applicatie

Voor het testen van het interactief leren van de gesture based interface is een applicatie geschreven met als doel het aanleren van het concept “zwaartepunt” aan studenten middelbare school. Hierbij is het mogelijk om, met behulp van handgebaren, objecten te tekenen op een scherm en het zwaartepunt te visualiseren van objecten die samenhoren.app De applicatie heeft een aantal delen. onder rechts in de hoek staat er een vuilbak. Deze kan gebruikt worden om objecten te verwijderen door deze naar de vuilbak te slepen, en deze daar los te laten.

links hiervan staan een aantal knoppen waarmee objecten getekend kunnen worden op het scherm, er is een knop voor driehoeken, vierkanten, en rechthoeken. De objecten kunnen getekend worden door ofwel vanop een knop te beginnen slepen, of door over een van de knoppen te gaan tijdens het slepen met een handgebaar, hierbij zal er wel een korte vertraging gebruikt voor het tekenen om zo te voorkomen dat objecten per ongeluk worden getekend.tekenen

Deze getekende objecten kunnen dan aangepast worden door middel van handgebaren. De objecten kunnen verplaatst worden door ze te verslepen. Ze kunnen gedraaid worden door de objecten met beide handen vast te nemen en door dan de handen rond elkaar te draaien. En de objecten kunnen ook groter of kleiner gemaakt worden door ze vast te nemen met beide handen en door dan de handen uit elkaar of naar elkaar toe te bewegen.

De rode punten in de figuren geven het zwaartepunt aan van de eenvoudige figuren (vierkant, rechthoek en driehoek). Het groene punt dat weergegeven wordt is het zwaartepunt van de getekende constructie. Let echter op dat enkel objecten die elkaar raken in rekening gebracht worden, de rechthoek onder de constructie wordt als een appart deel gezien en wordt niet gebruikt voor de  berekening van het zwaartepunt.

Tenslotte is er de slider. deze laat toe om de zwaartekracht in de applicatie aan te zetten, waarbij de getekende objecten dan zullen vallen volgens de aangegeven zwaartekracht. Terwijl dit aanstaat is het ook niet mogelijk om objecten toe te voegen of te verwijderen aan de applicatie. zwaartekracht

3 thoughts on “implementatie zwaartepunt applicatie

  1. De elegante no nonsense look&feel van het programma dat je gemaakt hebt strookt perfect met het gevoel dat een gestural interface moet hebben. In tegenstelling tot professionele software wordt je als gebruiker niet overdonderd met duizenden knoppen of menu items. Volgens mij is dit hoe gestural interfaces gebruikt moeten/kunnen/zullen worden: je kan er minder mee, maar wat je er mee doet kan je snel, intuïtief en beter.

    Toch blijf ik wel met een hoop vragen zitten na het lezen van deze post. De screenshots en uitleg die je hier toont geven mij niet het gevoel dat dit programma handig is om zwaartepunten aan te leren.

    *Je tekent het zwaartepunt wel, maar dan wat? Kan je dat wat meer uitleggen?
    *Bewegen de objecten soms anders als ze ‘samenklitten’?
    *Zal een toren van blokken vanzelf omvallen wanneer het zwaartepunt van de toren over de rand van het onderste blokje komt?
    *Wat is precies het nut van verschillende zwaartekrachten: is dit puur de ‘snelheid’ (g = 9,81) waarmee alles naar beneden valt?

    • mijn excuses voor het late antwoord.
      Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de 2 verschillende modes. in de eerst mode staat de zwaartekracht uit, en kunnen er figuren getekend en gewijzigd worden. In dit geval wordt het zwaartepunt enkel getekend en kan er gekeken worden hoe het zwaartepunt zich verplaatst als de vorm van de figuur wijzigt.
      In de 2e mode staat de zwaartekracht aan, en wordt de grootte van de zwaartekracht bepaald door de slider. Op dit moment gedraagt de applicatie zich als een physics engine waarbij objecten zullen botsen en vallen (de snelheid waarmee de figuren vallen wordt bepaald door de grootte van de zwaartekracht). De figuren die elkaar raakte wanneer de zwaartekracht aangezet werd zullen samenklitten en zich gedragen als één enkele figuur die samengesteld is uit de verschillende delen. Hierbij zullen figuren zich gedragen zoals ze zich in de echte wereld zouden gedragen. een blok die opgerapen wordt zal zich zo draaien dat het zwaartepunt onder het ophangpunt ligt. Verder zullen figuren die gestapeld zijn omver vallen wanneer het zwaartepunt van de bovenste figuur voorbij de rand van de onderste figuur komt.

  2. Pingback: future plan. | Gesture based manipulation of virtual objects

Leave a comment